Ciepło które odpręża przed Świętami

Grudzień to dla wielu gorączkowy czas. Lista prezentów świątecznych jest długa, bożonarodzeniowe jedzenie trzeba przygotować, a salon trzeba posprzątać i udekorować. Czy jest wystarczająco dużo jedzenia? Czy pamiętaliśmy o wszystkim? Czy ubrania nadal pasują? Gdzie położyliśmy strój Mikołaja z zeszłego roku? Jeśli czujesz, że dopada Cię stres, naszą najlepszą rekomendacją jest rozpalenie ognia w kominku lub piecu na drewno i cieszenie się widokiem płomieni, odczuwaniem ciepła i słuchanie odgłosu ognia. Badania pokazują, że ogień jest najlepszym punktem wyjścia do relaksu i codziennej medytacji.

Kubek

Płomienie działają relaksująco na ludzi

Dr Christopher D. Lynn z antropologii na Uniwersytecie w Alabamie przetestował teorię, że ogień ma relaksujący wpływ na ludzi. W eksperymencie, który polegał na pomiarze ciśnienia krwi i poziomu stresu na podstawie doświadczeń związanych z siedzeniem przy ognisku, wzięło udział 226 osób. Wniosek z raportu badawczego nie pozostawia wątpliwości: przebywanie blisko ognia skutkuje niższym tętnem, stabilnym ciśnieniem krwi, odprężeniem i mniejszym stresem. Wyniki badania pokazują również, że działanie relaksujące wpływa na układ nerwowy, dzięki czemu lepiej śpisz. 

To, że zdrowo jest się wyciszyć przed piecem lub kominkiem na drewno w ciemny jesienny lub mroźny zimowy dzień, nie dziwi nikogo, kto ma taką możliwość. Ale teraz zostało to udowodnione raz na zawsze!

Dziewczyna i biały piec

 

Zestresuj się tym ćwiczeniem

Raport z badań stwierdza również, że płomienie miały wzmacniający wpływ na zdolność uczestników do koncentracji i skupienia. A co może być lepszego niż siedzenie przed trzaskającym piecem i po prostu bycie obecnym w sobie i odnajdywanie spokoju? Możemy polecić Ci proste ćwiczenie oparte na trzech krokach:

  1. Połóż jedną rękę na brzuchu i wdychaj powoli przez nos i tak głęboko, jak możesz. Poczuj unoszącą się rękę na brzuchu. Policz do 4 podczas wdechu.
  2. Wstrzymaj oddech, licząc do 7.
  3. Zrób wydech ustami, licząc do 8.

Powtórz 4 razy i poczuj, jak ciało i umysł przechodzą w tryb uśpienia, a stres odpływa. Ta tak zwana technika 4-7-8 została opracowana przez amerykańskiego lekarza Andrew Weila i jest inspirowana zarówno jogą, jak i medytacją (źródło: NHI) . Jeśli twoja klatka piersiowa porusza się bardziej niż brzuch, prawdopodobnie nie oddychasz wystarczająco dobrze. Ale nie rozpaczaj; praktyka czyni mistrza!

Doświadczaj płomieni kilkoma zmysłami

Oprócz oglądania płomieni, słuchania trzasku polan i odczuwania ciepła, drewno wzmacnia również zapach świąt w domu. A co nas wprawia w lepszy świąteczny nastrój niż zapach świeżo ściętej choinki, świeżego piernika, kadzidła, imbiru, goździków i kardamonu? Mmmm… wystarczy napełnić kubek grzanym winem, usiąść przed piecem lub kominkiem na drewno, wziąć głęboki oddech i poczuć radość Świąt Bożego Narodzenia.

Grzane wino